Het 91-jarige slachtoffer werd woensdagmiddag 29 mei gebeld door een vrouw die zich uitgaf als bankmedewerker. Ze belde over verdachte transacties en bood zogenaamd haar hulp aan. Korte tijd later stond er een man die zich voordeed als politieagent bij het slachtoffer aan de deur. De nepagent kwam de pinpas van de man ophalen om ‘m veilig op te kunnen bergen. Helaas trapte het slachtoffer in alle smoesjes en is hij bestolen van zijn pinpas en geld.
Ook een 80-jarige vrouw uit Vlissingen kreeg woensdag de ‘behulpzame’ nepbankmedewerkster aan de lijn. Zij trapte gelukkig niet in het verhaal dat de oplichtster, zogenaamd werkzaam bij de alarmcentrale van de bank, vertelde. Ook een 61-jarige man uit Oost-Souburg ontving vorige week een soortgelijk telefoontje. In zijn geval moest er een programma op de computer worden geïnstalleerd om fraude en diefstal met zijn betaalrekening te voorkomen. De man heeft dit gelukkig niet gedaan.
Wat te doen?
Politie, banken en andere samenwerkingspartners zoals bijvoorbeeld telecombedrijven, doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. De politie stelt een onderzoek in naar de dieven die woensdag toesloegen bij de 91-jarige man. Ook wil de politie nogmaals met klem laten weten dat politiemedewerkers nooit bij mensen thuis langskomen om pinpassen, geld of andere waardevolle spullen op te halen en veilig op te bergen. Ook herhalen we graag de informatie van de banken:
Een bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag.
Een bank zal u nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet.
Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is.
Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.
Tips
Word u gebeld door een zogenaamde bankmedewerker of medewerker van een andere instantie, maar vertrouwt u het niet, verbreek dan de verbinding. Bel daarna zelf uw bank (of instantie) via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat is verteld wel of niet klopt.
Bent u toch slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude? Doe altijd aangifte bij de politie.