‘Spoofing’ is een trucje dat door oplichters gebruikt wordt om een valse identiteit aan te nemen. Het lijkt dan of u door uw eigen bank gebeld wordt, terwijl u in feite een oplichter aan de telefoon hebt die via slinkse praatjes uw bankgegevens weet te ontfutselen. Weet dat uw bank nooit vraagt om gegevens als uw pincode of om uw pas op een bepaalde manier door te knippen. Het advies is dan ook: hang meteen de telefoon op als u ook maar enige argwaan krijgt.
In Zierikzee werden de slachtoffers gebeld door hun ‘bank’. Er werd hen verteld dat er fraude was gepleegd op hun rekening en dat ze hun pinpas in moesten leveren. Als stukje service zou de bank een medewerker langs sturen om de pas op te halen. Die moest wel op een bepaalde manier doorgeknipt worden. Op het moment dat de slachtoffers nog met hun ‘bank’ aan de telefoon waren ging de bel al. Voor de deur stond een man die vertelde dat hij voor de bankpas kwam en voordat het 83-jarige mannelijke slachtoffer het in de gaten had was de envelop met de pinpas al van eigenaar gewisseld. De ‘bankmedewerker’ ging er vervolgens vandoor.
Tijd om de politie te bellen was er ook niet echt, want in een mum van tijd was er al duizend euro van hun rekening afgehaald. De politie onderzoekt nu of er camerabeelden van de transacties zijn gemaakt, mogelijk kan op die manier een dader achterhaald worden.
Vorige week werd op dezelfde manier ook al geprobeerd geld afhandig te maken bij oudere mensen. In Kamperland was een 67-jarige mevrouw zo slim om haar pas niet af te geven op het moment dat de ‘bankmedewerker’ bij haar aan de deur stond. Die situatie is dus op niets uitgelopen voor de ‘bankmedewerker’. In Wissenkerke werd de pas door een 79-jarige mevrouw wel afgegeven aan de deur, maar zij blokkeerde hem ook direct daarna, dus ook hier had de ‘bankmedewerker’ geen kans om geld van de rekening af te halen.